söndag 16 februari 2014

Locals

 Jag tror vi får börja med befolkningen,för vad vore paradisstränder utan trevliga människor?! Måste medge att jag var lite orolig för kriminalitet innan resan men såå fel jag hade,har aldrig någonsin träffat så trevlig befolkning som på Tobago,jag är helt tagen....Så äkta,genuint,humoristiskt,ingen som tjatar på en eller som vill sälja prylar,bara så naturligt trevligt! Inte mycket är gjort för turister så vi har verkligen sett det äkta Karibien eftersom vi åkte runt i regnskog o bland byar 2 veckor med en jeep. Dem som spenderade sin tid vid hotellpoolen har verkligen missat allt. Här pratar man med varann för att man vill det det,råkar man stanna nånstans med bilen så kommer det direkt nån som frågar om man vill ha hjälp,hejarop o Welcome to the Island skriks efter byvägarna i regnskogen,jag aldrig upplevt nåt liknande,man sitter med ett leende på läpparna o får sig en funderare på hur vi lever i Sverige. Här är det "att lima" som är det viktigaste,dvs småprata med varann o hänga. :) Här kan man lära känna folk otroligt snabbt,jag har namn på flera,det händer inte så lätt i Sverige...Här hjälper man varann.
 Ett av få turiststånd vid den mest populära stranden,kalebasser.
 Denna ljuvliga lilla dam vet allt om kakaoodling,faschinerande.

Brödbak ute i en ugn,ideelt kyrkligt arbete i Castara.

 Discjockey som visade sig älska snö o skidåkning,hade varit i Sverige via en reporter på Expressen som hade bott hemma hos honom.
 Åhhh,Gary på stranden. En man med såå mycket visdom bla ett av hans citat efter att vi frågat hur affärerna gick: Well,sometimes good,sometimes bad, Money has not a value if you dont feel good mm. Så annorlunda tänk här <3 Han sydde iaf en sarong till mig för hand efter att jag valt tyg :)
 Sen var det dags för provning,han visade 9 (!) sätt att ha en sarong på sig,helt makalöst,har glömt i princip alla men jag gick därifrån iklädd en väst iaf ;)

 Ahh,lovely people and FRUIT!
 Vår lille glade man som kämpade så med att springa o hämta kokosnötter till oss,han fick lite pengar då o då o när han fick ett par öl var glädjen total :)
 

 Hantverkare :)
 Här stod det alltid folk,kanske väntar på en buss. Inga tidtabeller existerar så liftningen bland alla åldrar var enorm längs vägarna.
 Huvudorten Scarbourough.
 Coola killar på vår strand,de levde nog ett mycket behagligt liv,reaggen dunkade i skjulet.

 Som sagt,såhär glad blev den lille mannen av ett par öl :)
 Frukt överallt,ljuvligt :)
 Dans på Sunday School,så långt vår söndagsskola man kan komma....Festen,musiken o dansen pågick till 5.00 varje söndagkväll.
 Nja,snus var det inte någon som nappade på...;)
Ja,vad säger man,en del gör allt för att smälta in....;)

Inga kommentarer: