tisdag 12 november 2013

Hederliga gammaldags limpor

 Längesen jag bakade riktiga,stora limpor,igår kväll blev det iaf ett bak så idag blir det nybakat till frukost! Ser lite mörkt ut men det var det som var gott,en hård,seg yta runtom:) Ett riktigt gott gammaldags bröd! Perfekt till julskinkmackan... Här kommer receptet:
2 stora rågsiktsbröd:

1 liter lättfil
100 g jäst
1/2 dl vatten
2 dl sirap
2 tsk salt
2 tsk hel kummin
2,8 liter rågsikt

Koka upp sirap o kryddor. Lös upp jästen i ljummet vatten. Häll filen i bunken o häll i den varma sirapen. Tillsätt resten o blanda ihop degen. Jäs 30 minuter,ta upp o gör 2 runda limpor,jäs 30 min. 175 grader ca 1 timme.  ps....jag råkade ta ett paket jäst bara så min deg fick jäsa lite längre...jag tog ljus sirap o så penslade jag med vatten i slutet av gräddningen bara o det blev bra! Ett gammalt knep är att pensla bröd med kaffe,fin färg o yta blir det då :)

Inga kommentarer: